Yrkesreportaget

Vad vill du bli när du blir stor?

En del av er kan svara direkt på den frågan, medan några av er inte har en aning. Så är det.
Skolan har dock ansvar för att du så småningom ska kunna göra ett väl underbyggt val för fortsatta studier och yrkesinriktning. Vi har alltså ansvar för att i skolan prata om och arbeta med exempelvis olika utbildningar, yrken och inte minst med exempelvis din självkännedom. För att kunna ta ställning till olika val är det bra att ha kunskap om sig själv, sina styrkor, intressen och vad som motiverar just dig.
 

I läroplanen står det att

skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning.
 
Det står exempelvis också att skolans mål är att varje elev 
  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,
  • har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv, och
  • har kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och i andra länder.

Yrkesreportaget

De kommande veckorna ska vi arbeta med att skriva yrkesreportage. Du ska träffa och intervjua en person som har det yrke som du intresserar dig för. Intervjun ska du sammanställa till ett längre reportage, som också innehåller ca fem egen-tagna foton som kompletterar det du berättar om.

Under arbetets gång kommer du att träna kompetenser såsom mod, kreativitet, reflektion och valkompetens. Du kommer också att kunna publicera din text och dina bilder i verktyget Calameo.
När vi är klara med arbetet har du ny kunskap om utbildning, yrken och vilka kompetenser som är viktiga att ha.

Preliminär arbetsgång


Förberedelser:
  • Vad är ett reportage?
  • Yrken
  • Intervjuteknik
  • Hur tar man kontakt?
  • Ta kontakt.
  • Tillstånd om att sätta ut namn och bild.
Genomförande:
  • Genomför intervjun (Klassens förslag på frågor )
  • Ta bilder
  • Sammanställa intervjun och skriva reportage
  • Arbeta med kamratrespons
  • Bearbeta texten
När reportaget är klart:
  • Publicera texten och på så sätt dela med sig av innehållet
  • Metareflektion och utvärdering
 

Texttyp: Reportage


En rubrik

En ingress
Brödtext
Ev. bild och bildtext
Pratminus
Ev. mellanrubriker
spaltindelning
ev. faktaruta

Intervju


Före
Vem ska du intervjua?
Varför ska du intervjua personen?
Bestäm tid och plats
Ta reda på bakgrundsinformation
Vad vill du ta reda på om personen/yrket?
Vilka frågor ska du ställa?
Spela in intervjun eller inte? Be om tillstånd!

 
Under
Ställ enkla frågor – undvik missförstånd.
Ställ öppna frågor som inte kan besvaras med bara ja eller nej.
Lyssna noga på svaren så att du kan ställa följdfrågor
Anteckna nyckelord – skriv ner namn, siffror och årtal

 
Efter
Skriv ut och rent så snart som möjligt

Bildreportage

Du ska ta minst ett foto, som ett komplement till din skrivna text.

Om du är intresserad av fler kan detta vara något att tänka på. I ett bildreportage ingår oftast fem fotografier. Bilderna ska då hänga ihop med varandra. En bildjournalist vill att bilderna ska besvara frågorna: Var? Vem? Hur? Varför? Vad?

Bild 1: Etableringsbilden beskriver var.
Bild 2: Porträttet beskriver vem det handlar om.
Bild 3: beskriver hur exempelvis personen gör när hen arbetar.
Bild 4: Syftesbilden beskriver stämningen i reportaget - varför görs reportaget?
Bild 5: Detaljbilden - en sorts närbild som får symbolisera något viktigt i yrket.

Om du vill höra en fotograf berätta om bildreportaget kan du trycka här.

Tips: Ta fler en fem bilder när du är på ditt besök. Kanske kommer du att vilja välja mellan flera när det är dags.



Bedömning

Aspekter
E
C
A
Koppling till uppgiften
Du följer instruktionen.
Texterna fungerar i huvudsak som ett reportage. 
Du följer instruktionen
Texterna fungerar relativt väl som ett reportage.
Du följer instruktionen.
Texterna fungerar väl som ett reportage.
Innehåll
Du skriver på ett enkelt sätt.
Reportaget har:
En rubrik
En ingress
Brödtext
Ev. bild och bildtext
Pratminus
Ev. mellanrubriker
Ev. faktaruta
spaltindelning
Reportaget är byggd efter frågorna:
Vad?
Var?
När?
Vem?
Varför?
(Hur?)
Du skriver på ett utvecklat sätt.
Du skriver på ett välutvecklat sätt.
Struktur
Texten är i huvudsak sammanhängande och begriplig.
Textbindningen är enkel.
Texten är sammanhängande och strukturen är tydligt urskiljbar, t.ex. genom styckeindelning, stycke-
markering och/eller inledning.
Textbindningen är utvecklad.
Texten är sammanhängande
och välstrukturerad, t.ex. genom konsekvent genomförd styckeindelning,
styckemarkering och
effektiv inledning.
Textbindningen är välutvecklad.
Språk och stil
Ordvalet är enkelt.

Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak.

Tempusbruket stör inte förståelsen av texten.
Ordvalet är varierat och passar ett reportage.

Meningsbyggnaden är varierad och relativt väl fungerande.
Tempus används på ett riktigt sätt i större delen av reportaget.
Ordvalet är träffande, varierat och specifikt och lyfter reportaget, t.ex. genom användning av liknelser och metaforer.
Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och väl fungerande.
Tempus används på ett riktigt sätt.
Skrivregler
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning.
Du följer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning.
Du följer väl skriftspråkets
normer för skiljetecken och
stavning.

 

Här är de färdiga yrkesreportagen:








 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar