Lässtrategier är verktyg som minskar avståndet mellan texten och läsaren och verktyg som leder läsaren mot ökad förståelse.
I svenskan och engelskan tränar vi på olika typer av strategier. Undervisningen ger eleverna kunskap om
- hur en god läsare går tillväga när hen läser,
- hur eleven blir mer medveten om den egna läsningen och
- vilka konkreta verktyg som läsaren kan använda sig av när hen läser olika typer av texter.
Lässtrategi 1 - reciprocal teaching (ömsesidigt lärande)
Strategin går ut på att aktivera elevens förkunskaper och fokusera på det viktiga i texten.- Spågumman - att försöka förutspå vad texten ska handla om.
- Nicke Nyfiken - att ställa frågor under tiden man läser.
- Detektiven - att reda ut oklarheter.
- Cowboy Jim - att ringa in och sammanfatta det viktigaste i texten.
Lässtrategi 2 - PICTURE
Den som täcker in alla delar av PICTURE kommer att förstå den lästa texten på ett djupare plan.
P
predict= förutspå; Du använder dina förkunskaper. Se på rubriken och eventuella bilder.
I
imagine= föreställa sig, att se inre bilder; försök att se det du läser i bilder.
C
clarify= reda ut oklarheter; Är det något som är svårt att förstå? Red ut det!
T
try= försöka förstå hur och varför; hur hänger allt ihop?
U
use what you know= använd dina förkunskaper; vad kan du om ämnet redan?
R
review= stanna upp under läsningen och efter läsningen för att sammanfatta och kontrollera att du förstår; stanna upp efter varje stycke och sammanfatta med exempelvis en mening vad som är viktigast i stycket.
E
evaluate= utvärdera texten; vad lärde du dig? Gav texten dig vad du trodde? Överensstämmer din utvärdering med vad du förutspådde före läsningen (det måste inte vara så!)?
Källa: Isabel Beck, professor of education and senior scientist vid University of Pittsburg (Beck, I.L., & McKeown, M.G., Hamilton, R.L., & Kugan, L. (1997). Questioning the author: An approach for enhancing student engagement with text. Newark, DE: International Reading Association).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar