Lässtrategier

Att läsa och förstå en text förutsätter att eleven utöver färdigheter bland annat har ett tillräckligt stort ordförråd, förkunskap om ämnet och omvärlden, kunskap om olika typer av texter och exempelvis användning av lässtrategier (verktyg). 

Lässtrategier är verktyg som minskar avståndet mellan texten och läsaren och verktyg som leder läsaren mot ökad förståelse. 

I svenskan och engelskan tränar vi på olika typer av strategier. Undervisningen ger eleverna kunskap om 


  • hur en god läsare går tillväga när hen läser,
  • hur eleven blir mer medveten om den egna läsningen och 
  • vilka konkreta verktyg som läsaren kan använda sig av när hen läser olika typer av texter. 



Lässtrategi 1 - reciprocal teaching (ömsesidigt lärande)

Strategin går ut på att aktivera elevens förkunskaper och fokusera på det viktiga i texten. 


  1. Spågumman - att försöka förutspå vad texten ska handla om.
  2. Nicke Nyfiken - att ställa frågor under tiden man läser.
  3. Detektiven - att reda ut oklarheter.
  4. Cowboy Jim - att ringa in och sammanfatta det viktigaste i texten. 


Lässtrategi 2 - PICTURE 



Den som täcker in alla delar av PICTURE kommer att förstå den lästa texten på ett djupare plan. 

P 

predict= förutspå; Du använder dina förkunskaper. Se på rubriken och eventuella bilder.



imagine=  föreställa sig, att se inre bilder; försök att se det du läser i bilder. 



clarify= reda ut oklarheter; Är det något som är svårt att förstå? Red ut det! 

T 

try= försöka förstå hur och varför; hur hänger allt ihop? 

U 

use what you know= använd dina förkunskaper; vad kan du om ämnet redan?

R 

review= stanna upp under läsningen och efter läsningen för att sammanfatta och kontrollera att du förstår; stanna upp efter varje stycke och sammanfatta med exempelvis en mening vad som är viktigast i stycket. 

E 

evaluate= utvärdera texten; vad lärde du dig? Gav texten dig vad du trodde? Överensstämmer din utvärdering med vad du förutspådde före läsningen (det måste inte vara så!)?



Källa: Isabel Beck, professor of education and senior scientist vid University of Pittsburg (Beck, I.L., & McKeown, M.G., Hamilton, R.L., & Kugan, L. (1997). Questioning the author: An approach for enhancing student engagement with text. Newark, DE: International Reading Association).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar