Att hantera information

Pedagogisk planering

Under de kommande veckorna ska vi arbeta med förmågan att hantera information - en viktig förmåga likväl i alla skolämnen som ute i verkliga livet utanför skolans väggar.
Vi lever i ett informationssamhälle och vi måste lära oss att hantera den information som ständigt finns omkring oss. Förmågan att kunna söka information, analysera och värdera den har vi alla nytta av i fortsatta studier och i livet efter skolan.
Det finns också lagar och regler att förhålla sig till. Att använda andras texter och bilder utan tillåtelse är faktiskt stöld och kan leda till bestraffning. Vi måste därför också lära oss om upphovsrätt och vad man får låna och vad man INTE får låna. Dessutom vill du säkert veta hur du kan dela med dig och/eller skydda det som du själv har skapat.

Skolan har som uppdrag att utbilda om

  • Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
  • Hur man citerar och gör källhänvisningar.
  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.


Vi ska...

  • läsa och skriva faktatext,
  • ta reda på vad svåra ord betyder för att förstå textens innehåll,
  • slå i en bok/ordlista (använd exempelvis SAOL),
  • söka på internet för att hitta fakta,
  • intervjua personer innanför och utanför skolan,
  • samla fakta i exempelvis en tankekarta,
  • sortera fakta under olika rubriker,
  • skilja fakta från värderingar och åsikter,
  • skriva upp vilka källor man använder,
  • ta reda på vem som har skrivit källorna,
  • fundera på varför faktan har skrivits,
  • dubbelkolla informationen med en annan källa samt
  • fundera på om vi kan lita på källan


Läs lathunden om ett källkritiskt förhållningssätt på Skolverkets "Kolla Källan".

Begrepp som du ska kunna när vi är klara:


  • Citera - ordagrant anföra avsnitt eller ord ur skrift eller tal, återge avsnitt
  • Citationstecken - anföringstecken
  • Källhänvisning - hänvisning till källa.
  • Sovra - sortera
  • Tillförlitlighet - pålitlighet. Är källan trovärdig? Går den att lita på?
  • Relevans - har källan betydelse för det du ska tala eller skriva om?
  • Källkritiskt förhållningssätt
  • Skilja fakta från värdering; Fakta kan verifieras (bevisas vara sanna) eller falsifieras (bevisas vara falska). Faktapåståenden kallas ibland också sakpåståenden. Värderingar är våra känslomässiga bedömningar. Ofta finns ordet "bör" med i en värdering (eller en värdeutsaga).
  • Subjektiv - personlig, osaklig
  • Objektiv - saklig, opartisk, verklig


Att läsa kritiskt


  • Vad handlar texten om?
  • Vem har skrivit texten? Vem blir intervjuad? Vem tycker?
  • Varför är den skriven?
  • Är det sant eller falskt?
  • Djupläs!
  • Objektivt eller subjektivt?


Att intervjua
Före
  • Läs på före!  Vad behöver du veta för att genomföra intervjun på bästa sätt?
  • Vad är syftet med intervjun?
  • Vad vet du? Gör en lista eller en tankekarta.
  • Vad vill du veta? Skriv ner dina frågor. Håll dem öppna. Inga ja- eller nejfrågor.
  • Vem har svaren?
  • Hur ska intervjun genomföras och dokumenteras?
Under
  • Var inte alltför bunden till de förberedda frågorna. Ställ följdfrågor. Kolla frågorna innan du lämnar intervjun för att se att du fått alla svar du önskar.
  • Om det är något du inte förstår: fråga igen!
  • Vad säger den som blir intervjuad? Vad säger han/hon inte?
Efter

  • Renskriv snarast när du fortfarande kommer ihåg och kan fylla i med information.
  • Hur ska du bearbeta dina svar? Vem/vilka är intresserade av svaret?
  • Hur ska intervjun presenteras?
  • Utvärdera intervjun. Vad gick bra? Vad behöver du träna mer på?



"Att hantera information" 
Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4
Du behöver hjälp med att hitta rätt sorts informationDu kan hitta enklare fakta i olika typer av källor.Du kan hitta fakta från olika källor och sammanställa dem till en text med egna ord.Du drar slutsatser från olika källor och anger källhänvisningar på ett korrekt sätt. I löpande text och i en källförteckning.
Du behöver hjälp med att söka på nätet.Du använder dig av sökmotorer och vet hur man söker efter fakta på bästa sätt. Du känner till hur sökningen görs och hur man granskar webbsidor.Du känner till olika Internetsidor som flickr.com och Multimediabyrån och kan aktivt använda dem i ditt lärande.Du letar aktivt och på egen hand upp olika källor till ditt arbete. Både på Internet och utanför cyberspace.
Du kan föra en enkel diskussion om din/dina källors trovärdighet.Du för en utvecklad diskussion om dina källors trovärdighet.Du använder dig av källkritiska begreppDu för ett välutvecklat resonemang om källors trovärdighet med hjälp av begrepp och dina egna resonemang.
Du känner till att du kan söka fakta på stadsbiblioteket, skolbiblioteket och i arkivet i Eskilstuna.Du lånar faktalitteratur från biblioteket/arkivet på eget initiativ.Du använder dig av bilder, konst, musik och intervjuer som källor.Du genomför intervjuer och förstår fördelar och nackdelar med denna typ av källa.

Creative Commons



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar