Retorik - konsten att tala

Retorik - konsten att tala/övertyga

Retoriken uppstod ungefär samtidigt som demokratin under Antiken. Det var viktigt då, för ca 2400 år sedan, att vara en god talare för att få makt och det är viktigt än idag att våga säga vad man tycker och inte minst stå upp inför en grupp människor och gör sig hörd. Att våga tala och vilja lyssna utvecklar oss som människor och därigenom utvecklar vi trygghet, självkänsla och empati (=deltagande,medkänsla).

Redan på Antiken utarbetades en arbetsgång för att skapa det perfekta talet. Den modellen kallas Partesmodellen. Från början bestod den av fem delar, men under årens lopp har ytterligare två delar lagts till.

Partesmodellen

1. Intellectio - att analysera sin uppgift och att välja ämne
2. Inventio - att samla stoff (innehåll)
3. Dispositio - att strukturera sitt innehåll
4. Elocutio - att formulera sig
5. Memoria - att finputsa, memorera och öva
6. Actio - att framföra
7. Emendatio - att utvärdera

Även om du nu inte kommer att lära dig de latinska namnen, så ska du likväl kunna arbetsgångens ordning. Den har du nytta av oavsett om du ska hålla ett tal/muntligt föredrag eller om du ska skriva en text. Vi kommer alltid att planera, skapa och efterarbeta våra arbeten oavsett om de är muntliga eller skriftliga.

Tal vi minns


1. Intellectio - att analysera sin uppgift och att välja ämne

Vad är min uppgift?
Vilka ska lyssna (målgrupp)?
Vad vill jag uppnå med mitt tal (syfte)? 
Vilken typ av tal vill jag hålla? 
Vad ska jag tala om (ämne/innehåll)?

Ta hjälp av en kompis och dela själv med dig av dina tankar och idéer. Var inte rädd för att någon ska härma eller kopiera dig. De kan inte ta dina upplevelser och dina tankar ifrån dig. Snarare hjälper samarbetet dig med fler idéer. 

2. Inventio - att samla stoff (innehåll)

Gör exempelvis en tankekarta eller en lista med idéer och fyll på med så mycket tankar och idéer som möjligt. Prioritera och rensa bland idéerna innan du går över till nästa fas. 

3. Dispositio - att strukturera sitt innehåll

Nu behöver du bestämma i vilken ordning som du ska tala om vad. Du behöver ordna ditt innehåll i en logisk följd. 

Ditt tal ska ha
  • en inledning
  • en mittdel
  • ett avslut
Aristoteles, som levde på Antiken, liknar detta vid en kropp. Inledningen är huvudet, mittpartiet kroppen och slutligen är avslutningen fötterna. Mittpartiet ska således vara längst med tanke på att kroppen är störst på människan. 

Tänk på att ditt tal ska ha en röd tråd. Berätta klart om en sak innan du berättar om nästa. 

Det finns olika sätt att strukturera delarna i talet på. Följande strategier är vanliga:

  • kronologisk ordning - man berättar i den ordning som något har hänt från början till slut (tidsföljd).
  • rumslig ordning - man flyttar sig från en plats till en annan
  • orsak och verkan - man berättar exempelvis om ett problem och övergår därefter till lösningen. 
  • löpsedelsteknik - man informerar om något ungefär på samma sätt som en löpsedel ser ut. 

4. Elocutio - att formulera sig

Inledningen

Vad är en inledning?

En inledning är början på ditt tal - det som gör publiken intresserad av att höra vad du ska säga härnäst. Publiken ska bli nyfikna på hur du ska ta dig fram till målet i slutet av ditt tal. I inledningen avslöjar du inte kärnan - det viktigaste - i ditt tal. Publiken ska förstå vad det handlar om, men de ska fortfarande undra var det här ska sluta...

En inledningen kan byggas så här:

Ha med en presentation av dig och 

Ställ en retorisk fråga t.ex. "Vet ni hur det känns..."
... att (beskriv att vara på en plats)?
...att (ta med en känsla?)

Du kan besvara frågan om du önskar, men publiken ska INTE göra det.

Mittparti


Föreställ dig mittpartiet som en backe. Nu ska vi gå upp för backen i tre etapper. Du ska berätta om tre saker som förstärker förståelsen för ditt ämne. Tre saker, situationer, möten, platser m.m. som snuddar vid din känsla. Du är snart på toppen av ditt tal!

  • Första etappen: ex. En gång när… Avsluta med att titta upp på publiken.
  • Andra etappen: ex. När vi satt där så… Avsluta med att titta upp på publiken.
  • Tredje etappen: ex. Och då…
  • Avsluta med en ”cliffhanger”. Avsluta med att titta upp på publiken.

Använd textbindande ord som till exempel:

För det första, för det andra…
Då var det så, men nu är det så här…
Det låter bra, men det finns problem…
Här i Sverige, men ute i världen…
Ju… desto… 

Vadå etapper?

Jo, det betyder samma som en del. Tänk dig att du ska gå upp för ett högt berg och
stanna två gånger på vägen. Först börjar du gå, sen stannar du en stund, fortsätter
gå och stannar en stund igen, och fortsätter sedan att gå den sista biten.


Patos; att väcka känslor 
Börja med att repetera ”Vet du hur det känns…” – meningarna som du avslutade första inledningen med. Var noga med att säga exakt samma. Som en påminnelse.

Sedan ska du berätta hur det känns i tre steg. Det är nu du ska visa och väcka känslor – du ska beröra – Patos.

• Inuti: Inne i mig känns det
• I mötet med världen: Berätta hur det känns när du möter någon annan.
När jag träffar (dig/mamma/Lisa/farfar/en vän mm) känns det
• Utifrån: Hur tror du din känsla uppfattas? Ser du rädd ut? Verkar du arg?
Uppfattas du som stolt? När jag möter alla, dig och dig och dig känns det

Patos
Det är ett grekiskt ord som betyder väcker eller visar känslor. Patos är också ett
viktigt begrepp inom retoriken, som ett av tre sätt att övertyga, persuasio.

Be en kamrat lyssna på dig när du presenterar ditt mittparti. Be hen om
feedback, både på innehållet och hur du presenterar ditt tal.


Retoriska figurer

Retoriska figurer är sätt som retoriker (proffs) använder för att göra tal proffsigare, ge mer patos och bli mer fångande att lyssna på.

Lägg in en eller flera i ditt tal.
• Tretal – uppräkning av tre saker. Det finns en anledning till att det finns i sagor; Det låter jättebra!

• Allitteration – orden i ett kort budskap börjar på samma bokstav eller stavelse;
”Sakta samlades sylvassa saker i sinnet” – här även tretal).

• Antites - motsats: svart-vitt, rik-fattig, hög-låg. Den ljusa gatan mot den nattsvarta himlen.

• Retoriska frågor - i stället för att göra ett påstående, ställer man en fråga med
ett givet svar: ”Vill du bli lyckligare?”)

• Anafor (före) eller Epifor (efter) – Börja eller sluta meningar med samma uttryck (upprepningar). Tänk ”I have a dream…” eller “Vet du hur det känns…?”

• Liknelse – Istället för bara adjektiv/adverb kan du säga ”mitt hjärta värkte som
en ond tand” eller ”jag stirrade som en skrämd katt” eller ”grön som en sommaräng”.


Ta bort alla onödiga småord som typ, liksom, alltså, precis, vad heter det?, äh etc.


Avslutning - punch line

Nu är det dags att avsluta ditt tal. Du vill säga något som får de som lyssnar att minnas talet – dessutom vill du säga det väldigt kort och snyggt.

Den sista meningen du säger kallas för din ”Punch Line”. Tänk dig att det ska vara som en smäll på truten, en elchock eller ett skott i mål från halva planen. Slutklämmen, helt enkelt.

Efter slutklämmen säger du tack, väntar in applåder och går av scen.

Det finns flera olika strategier för att skriva en punch line. Här kommer några:

Strategi – Svaret på frågan
• För dig som undrar hur det känns… (svara på frågan från inledningen)
• Om du känner som jag… (svara på frågan från inledningen)
• Du som har varit i samma situation vet att… (svara på frågan från inledningen)

Strategi – Citatet
• Avsluta med ett citat från en känd person som passar till det du vill säga.
Du kan citera vem du vill; mamma, pappa, författare, kändis… tala bara om vem du citerar.
• Det finns massor med kloka citat på exempelvis http://ordsprak.se/alla-kallor.asp
• Säg ungefär ”jag vill avsluta med att citera” eller ”Eller som …… sa:”.

Strategi – Jag är
Säg ditt namn och…
• …vad du är. ”Jag är en…”.

Strategi – Inspirationen
• Du vill nå dem som beundrar dig eller vill vara/göra som du.
• Uppmana andra att fortsätta köra, kämpa, våga eller tänka.
Säg åt dem att inte vänta…, inte tveka…, inte tjafsa…, inte strunta i…
Om det passar kan du lägga till: Det är så jag rullar, hejja mig, heja dig, så gör jag, high 5 eller liknande ganska roliga avslut.

Det passar inte att vara rolig i alla tal. Tänk över noga om det passar för dig.

5. Memoria - att memorera och att använda sig av stödtekniker


TRÄNA – Öva ditt tal så att du blir larvigt säker på det. Larvigt! Säker!
• Läs upp det för svårare och svårare åhörare. Börja med en kompis, sedan en lärare, en lärare du inte känner, sedan läskigaste i åk9, sedan en främmande person på busshållplatsen, sedan….
• Filma dig själv och titta. Titta gärna med en kompis. Gör om igen. Och igen.
• Håll ditt tal på sätt som kan störa dig. Med musik i öronen. Liggande. På ett
ben. Dream it!

STÖDORD
Gör stödord så att du slipper läsa innantill. Stödord kan vara bilder eller lite text.
• Du kan skriva ned dem på kort som du kan släppa på golvet vartefter de är
färdiga.
• Öva mycket med dina stödord.

6. Actio - att framföra sitt tal

Nu är det dags för finalen! Du ska presentera ditt tal framför en publik!


"Ingen vet vad han klarar av innan han har försökt." 
(Pubilius Syrus)

Checklista
1. Din text. Se till att du har den senaste versionen av din text.
2. Ditt talarstöd. Se till att du har din text i handen (papper).
3. Din personliga ”komihåg”. Tänk på de tips du har fått på vägen. Vilka tre saker ska du tänka på?

4. Din tid och plats. Var ska du presentera ditt tal och när?

HANDFASTA TIPS från Elliot Seiden, en professor i retorik:

Gå in lugnt och säkert. Ha ett leende på läpparna!
Ställ dig stabilt med fötterna lite isär. Ha rak rygg. Tänk ”krok i taket”.
Se din publik i ögonen. Välj ut några stycken i olika delar av rummet. Se dem var och en i ögonen lika länge som det tar att säga ”en cola, två cola, tre cola”. På det här sättet visar du att du är lugn. Börja.


Bedömning



TALAREN
OK

BÄTTRE

Du ser din publik i ögonen ibland.

Du ser din publik i ögonen.

Du ser mestadels lugn och säker ut.

Du ser lugn och säker ut.

Du är intresserad av ditt ämne.
Du är engagerad och intresserad av ditt ämne.

Du talar oftast lugnt.

Du talar tydligt och lagom högt.
INNEHÅLL/
FÖRBEREDELSE
Talets innehåll är mestadels intressant.
Innehållet är intressant/spännande.

Du glömmer ibland att förklara svåra ord.
Du förklarar svåra ord.

Du glömmer bort att anpassa språket efter din publik.
Du har anpassat språket efter dem som lyssnar.

Du är ganska förberedd, men hade behövt några timmar till.
Du är förberedd och kan ditt ämne.

Du är beroende av manus.
Du behöver bara lite stöd av manus.

Talet har mestadels en röd tråd.
Du har en tydlig röd tråd – disposition.

Din inledning är tydlig.
Inledningen är intresseväckande. Se strategierna.

Din avslutning är tydlig.
Ditt tal avslutas med något extra. Se strategierna.

Du använder någon retorisk figur.

Du använder retoriska figurer.
LYSSNAREN

Du är uppmärksam på den som talar.

Du använder mestadels ett uppmuntrande kroppsspråk och mimik.
Du använder ett uppmuntrande kroppsspråk och mimik.


Du ger respons efter modellen ”two stars and a wish”



Källa:
Denna planering är huvudsakligen baserad på lärarhandledningen #TalasomTED skapad av Martin Breakken Fernström och Lotta Bohlin, Årstaskolan i Stockholm; http://talasomted.se/. Jag som har bearbetat material heter Anna Haglund.


Du får fritt kopiera, sprida, använda och förändra detta material i undervisningssyfte under följande förutsättningar: Du får inte ta profit på materialet och du ska ange rätt upphovsman till materialet (dock inte till elevernas verk givetvis). Om du förändrar materialet och sprider verket vidare ska samma förutsättningar gälla för detta verk.

Delar av materialet är bearbetat utifrån UR:s temaarbete "Rätt att tala, vett att lyssna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar