Pedagogisk planering
Syfte
|
Centralt innehåll
|
Kunskapskrav
|
Undervisning och konkreta mål
|
Bedömnings
situationer |
Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier.
Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.
|
Att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Språkets struktur med stavnings- regler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med språklig variation, textbindning samt fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett fungerande sätt
Se matris: Bedömning tidningsartikel och insändare.
|
Vi läser tidningsartiklar och insändare för att se goda exempel och kunna härma dem.
Vi går igenom tidningsartikelns och insändarens typiska drag.
Vi skriver delar av en tidningsartikel och en insändare tillsammans.
Du skriver en tidningsartikel och en insändare på egen hand.
Du bearbetar din artikel och din insändare utifrån kamratrespons.
|
Formativ bedömning
Vad är formativ bedömning?
Vad är målet?
Var är du nu?
Hur kan du komma vidare?
Exit tickets (lärlogg) EPA
Tänk Enskilt, Parvis, Alla
Klasskamrater
– ses som lärresurser:
du ger och får respons
Summativ bedömning
Jag bedömer din tidningsartikel och din insändare.
Se matris: Bedömning
|
Bedömning
Aspekter
|
E
|
C
|
A
|
Koppling till uppgiften
|
Du följer instruktionen.
Texterna fungerar i huvudsak som en artikel och
en insändare.
|
Du följer instruktionen
Texterna fungerar relativt väl som en artikel och
en insändare.
|
Du följer instruktionen.
Texterna fungerar väl som en artikel och en
insändare.
|
Innehåll
|
Du skriver på ett enkelt sätt.
En rubrik
En ingress
Brödtext
Ev. bild och bildtext
Pratminus
Ev. mellanrubriker
En bakgrund
Konsekvenser
spaltindelning
Vad?
Var?
När?
Vem?
Varför?
(Hur?)
|
Du skriver på ett utvecklat sätt.
|
Du skriver på ett välutvecklat sätt.
|
Struktur
|
Texten är i huvudsak sammanhängande och
begriplig.
Textbindningen är enkel.
|
Texten är sammanhängande och
strukturen är tydligt urskiljbar,
t.ex. genom styckeindelning,
styckemarkering och/eller inledning.
Textbindningen är utvecklad.
|
Texten är sammanhängande
och välstrukturerad, t.ex. genom
konsekvent genomförd styckeindelning,
styckemarkering och
effektiv inledning.
Textbindningen är välutvecklad.
|
Språk och stil
|
Ordvalet är enkelt.
Meningsbyggnaden fungerar i
huvudsak.
Tempusbruket stör inte förståelsen av texten.
|
Ordvalet är varierat och passar en artikel i
en ungdomstidning.
Meningsbyggnaden är varierad
och relativt väl fungerande.
Tempus används på ett riktigt
sätt i större delen av artikeln.
|
Ordvalet är träffande, varierat
och specifikt och lyfter artikeln,
t.ex. genom användning av liknelser och
metaforer.
Meningsbyggnaden är varierad,
träffsäker och väl fungerande.
Tempus används på ett riktigt
sätt.
|
Skrivregler
|
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för
skiljetecken och stavning.
|
Du följer relativt väl skriftspråkets normer
för skiljetecken och stavning.
|
Du följer väl skriftspråkets
normer för skiljetecken och
stavning.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar