tisdag 19 november 2013

Att skriva mikronoveller

Igår skrev vi mikronoveller på svenskan i årskurs 9.

Vi har tidigare tittat på sidan #flippatklassrum och läraren Malin Larssons flippar om flash ficition.

Exempel på flash ficiton
Malin Larssons uppgift


Vi läste också och analyserade kort tillsammans Ernest Hemingways:

                 "For sale: Baby shoes, never worn."


Eleverna i 9b skrev därefter mikronovell efter mikronovell. Här är några exempel:


Jag ler. Hon får mig att skratta. 
Hennes värmande kramar när jag 
mår dåligt. Jag saknar henne så.

                                           Julia


Själv hemma. Sjunga och dansa som jag vill.
Ingen lyssnar. Ingen ser. Ingen dömer.
Jag är så ensam.

                                      Johanna



Sitter och äter själv på en restaurang, dukat för två.

                                        Vendela


Springer snabbt över vägen med lillasyster bakom mig. 
Vänder mig om. Ingen där..
                                  
                                         Wilma
           
                                                           
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar